0049 1712695767 info@dykstra-academy.nl

Familieopstellingen met
Kinderen & Jongeren

Kinderen en Jongeren kunnen als gevolg van ingrijpende gebeurtenissen hele specifieke problemen hebben. Een kind kan gefrustreerd zijn, buitensporig emotioneel reageren of weinig energie hebben zonder aanwijsbare oorzaak. Het kind is uit balans en ‘standaard’ oplossingen van ouders, verzorgers of derden helpen niet meer.  

Deze opleiding is specifiek gericht op het werken met deze doelgroep. Er is uiteraard aandacht voor systemische ordeningen en dynamieken, het opfrissen van de basiskennis die je hebt over systemisch werken. Je leert daarnaast hoe lichamelijke ontwikkeling, hechting en gedrag ingangen bieden voor systemisch werken met kinderen en jongeren. 

Vanwege de impact van scheiding, ziektes en trauma op kinderen en hun ontwikkeling, is dit een belangrijke component in deze opleiding.

Gedurende de hele opleiding ga je op basis van theorie en praktisch oefenen met medecursisten je eigen visie en ideeën ontwikkelen om systemisch werken met kinderen en jongeren toe te passen in je eigen (dagelijkse) praktijk.

Wat deze opleiding extra interessant maakt, is dat er aan het einde van iedere opleidingsdag een live-opstelling met gezinnen plaatsvindt. Ingrid zal deze opstellingen als demonstratie begeleiden. Voor deelnemers bestaat de mogelijkheid een opstelling met eigen cliënten of met het eigen gezin in te brengen.

Blok 1: Het lichamelijke evenwicht, gedrag en hechting

Dit eerste blok richt zich op het lichamelijke evenwicht, gedrag en hechting. Je leert over de lichamelijke ontwikkeling van kinderen en de essentiële invloed daarvan op hun gedrag. Voor wat betreft gedrag komen diagnoses en stoornissen aan de orde, zoals angsten, onrust, hyperactiviteit, ADHD, autisme etc.

Je leert hechtingsgedrag en hechtingsstoornissen (her)kennen en je krijgt handvatten voor het werken met de gevolgen van veilige of juist niet-veilige hechting.

Met deze kennis leer je te beoordelen op welk niveau of in welke dimensie een interventie nodig is: lichamelijk, gedragsmatig of op het gebied van hechting. Je leert in te zien op welke laag gewerkt moet worden en welke mogelijkheden zich (kunnen) aandienen.

Blok 2: Systemische ordeningen en dynamieken

Ieder systeem functioneert volgens de principes van binding, ordening en balans en kent onbewuste dynamieken. Worden de ordeningen onderbroken of worden de dynamieken niet herkend, dan ontstaan storingen of verstrikkingen in het systeem.

In dit blok worden de systemische ordeningen en dynamieken doorgenomen, uiteraard met veel aandacht voor de plek van het kind/de kinderen in het systeem. Je leert de theorie van patronen als identificatie, parentificatie en triangulatie. Met deze kennis ga je praktisch aan de slag. Je leert hoe je onderliggende dynamieken en patronen kunt herkennen en wat primaire, secundaire en overgenomen emoties zijn.

Je leert hoe je kunt ontdekken waar de systemische ordening is verstoord en welke (helende) interventie nodig is om deze te herstellen. Al deze aspecten worden grondig geoefend.

Blok 3: Scheiding, ziektes en systemisch werken

Scheiding is een heftige en vaak zelfs traumatische ervaring voor kinderen. Scheiding gebeurt zonder schuld en is meestal het gevolg van onbewuste systemische verstrikkingen van de ouders in hun gezin van herkomst.

Als gevolg van scheiding van de ouders kunnen er verstrikkingen ontstaan in het systeem van het eigen gezin. Het kan zijn dat kinderen niet worden ‘gezien’ door de ouders of dat kinderen tijdens of na de scheiding op de verkeerde plek in het systeem terecht komen.

Een familieopstelling kan dergelijke verstrikkingen aan het licht brengen en met de juiste interventies is het voor kinderen en jongeren bevrijdend om met behulp van een opstelling te worden gezien door de ouders. Ouders krijgen inzicht in wat zij tot die tijd niet konden zien omdat zij innerlijk bezig waren met hun eigen dingen.

Kinderen maken systemische verstoringen zichtbaar en geven daar soms op drastische wijze uitdrukking aan. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan depressie, anorexia, automutilatie, psychosen etc. Verschillende mogelijke achtergronden hierbij worden besproken en je leert dergelijke ziektes en aandoeningen te bekijken vanuit een systemische invalshoek.

Blok 4: Trauma en innerlijk kind werk

Als gevolg van nare gebeurtenissen zoals geboortetrauma, geweld, pesten, ongelukken, ziekte, verlies of (seksueel) misbruik kunnen kinderen getraumatiseerd raken en kan de gewone of gewenste ontwikkeling van kinderen blokkeren.

Om een passende oplossing te vinden in het systemisch werken met trauma, is het van belang om het wezen van het trauma te doorzien en opvallende symptomen te kunnen onderscheiden. Je leert het verschil tussen leed en trauma, je leert wat trauma is, waar dit zit in het brein en hoe zich dit kan uiten.

In het werken met trauma kan de systemische invalshoek hulp bieden, bijvoorbeeld door het trauma letterlijk (in de opstelling) een plek te geven. Tijdens deze opleidingsdag ga je hiermee actief aan de slag.

De tweede dag van dit laatste blok staat volledig in het teken van innerlijk kind werk. In het werk als coach en therapeut, vooral in dat met kinderen en jongeren, is ons eigen innerlijke kind steeds aanwezig, met alle ervaringen uit ons eigen leven. In die zin zijn de kinderen en jongeren waarmee we werken een spiegel voor ons. Dit geldt ook voor ouders en hun kinderen. Een deel van het innerlijke kind van de ouder is steeds even oud als het kind dat voor hem of haar staat en resoneert daarmee.

Tijdens deze dag leer je je bewust te worden van je eigen innerlijke kind. Aan de hand van meditaties, visualisaties en praktische oefeningen leer je om de benodigde heling en transformatie te bereiken, zodat je je cliënten en hun ouders of verzorgers nog beter kunt helpen en ondersteunen.

Opleiding Familieopstellingen met Kinderen & Jongeren
TrainerIngrid Dykstra
CoachesKirsten de Jong en Anneke Meiners
Duur8 dagen, verdeeld in blokken van 2 dagen
WanneerVoorjaar 2024 (VOL):
- 28 en 29 april
- 17 en 18 mei
- 1 en 2 juni
- 14 en 15 juni
WaarAlle opleidingen in Nederland worden gehouden bij Unieplaza in Culemborg.
Kosten€ 1.750,-- inclusief opleidingsmateriaal, koffie, thee, lunch en lekkers.
Aantal deelnemersMaximaal 20
Voor wie?Mensen met een (vakmatige) interesse in en/of ervaring met het werken met kinderen, jongeren en gezinnen. Bijvoorbeeld:
- (Kinder)coaches, counselors, trainers
- Docenten en leerkrachten
- Zorgcoördinatoren
- Begeleiders in peuterspeelzalen, kinderopvang en kinderdagverblijven
- Jongerenwerkers
- Psychiaters, psychologen, therapeuten
- Pedagogen
- Huisartsen en praktijkondersteunerhuisarts (POH GGZ)
- Mediators
ToelatingOm deze Opleiding Familieopstellingen met Kinderen & Jongeren te kunnen volgen, heb je de Basisopleiding Familieopstellingen met goed gevolg afgerond. Het kan zijn dat je kennis en ervaring al op dat niveau is omdat je elders een soortgelijke opleiding hebt gedaan. In dat geval zal Ingrid beoordelen of je kunt instromen.

Contact

Postadres:
Graf von Stauffenberg Strasse 2
48432 Rheine, Deutschland

0049 1712695767

info@dykstra-academy.nl